ارتقاء مرورگر کروم گوگل با تکیه بر نوآوری باز

ارتقاء مرورگر کروم گوگل با تکیه بر نوآوری باز

تاکنون نوآوری باز به‌ویژه با رویکرد جمع‌سپاری بارها و بارها به طور موفقیت‌آمیز برای حل مسائل، خلق ایده‌های جسورانه و سرانجام عرضه محصولات یا خدمات نوین از سوی شرکت‌های نوآور در سراسر جهان به کار گرفته شده است. بی‌اغراق بخش اعظم موفقیت پروژه‌های جمع‌سپاری نوآوری ناشی از تجارب و سوابق متنوع فناوران و نوآورانی است که برای خلق یک راه‌حل بهتر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

الگوی رقابتی جمع‌سپاری نوآوری برای هر دو طرف ـ عرضه‌کننده فناوری و متقاضی آن ـ منافع زیادی دارد. مزایای این روش برای بنگاه‌های بزرگ به عنوان متقاضیان کاملاً روشن است، چراکه طی این فرآیند با صرف هزینه و زمان به مراتب کمتر نسبت به روش‌های متعارف و سنتی توسعه فناوری، به ایده‌ها، روش‌ها یا راه‌حل‌های خلاقانه برای رفع نیاز خود دست می‌یابند که حتی شاید قبل از آن نیز وجود داشته است، اما بدون فرایند جمع‌سپاری و تعامل با کارشناسان و متخصصان بیرونی، به فکر استفاده از آن نمی‌افتادند. در مقابل، جمع‌سپاری نوآوری برای شرکت‌کنندگان نیز مزایایی شامل پاداش مالی، ارتباط با مشتریان بالقوه، فرصت همکاری با سایر عرضه‌کنندگان فناوری، دستیابی به بازار گسترده و فراتر از همه آن‌ها، رشد و بلوغ فکری در مسیر نوآوری به واسطه تعامل با جامعه هدف دارد. در این یادداشت، تجربه شرکت گوگل برای ارتقای مرورگر کروم با تکیه بر جمع‌سپاری را مرور می‌کنیم.

ارتقاء مرورگر کروم گوگل با تکیه بر نوآوری باز

ارتقاء مرورگر کروم گوگل با تکیه بر نوآوری باز

شاید تعجب‌آور باشد که گوگل به عنوان غول فناوری اطلاعات جهان برای نوآوری در محصولات و خدمات خود فناوران و نوآوران را از سراسر جهان به یاری بطلبد. اما درست زمانی که بزرگان فناوری اطلاعات به واسطه برخی قابلیت‌های نوین و کارآمد زبان به تحسین مرورگر کروم گشودند، گوگل دست از تلاش برای ارتقای آن بر نداشت و از طریق برگزاری یک چالش نوآوری در پلتفرم چلنج‌پست (ChallengePost) ـ وب‌سایتی با حضور کارشناسان و متخصصان علوم رایانه و فناوری اطلاعات که به‌طور منظم میزبان هکاتون‌ها و چالش‌های نوآوری است ـ از همه علاقمندان برای بهبود این محصول دعوت کرد. به‌ بیان دیگر در حالی که اغلب کاربران از تجربه کار با مرورگر کروم احساس رضایت داشتند، اما مدیران گوگل بر این باور بودند که ذهن‌های خلاق و هوشمندی در سراسر جهان وجود دارند که با ایده‌های ناب خود قادرند این محصول را بهتر و کارآمدتر کنند.

در این چالش گوگل از همه علاقمندان بالای 13 سال به ‌صورت انفرادی (و نه گروهی) دعوت کرد. پس از پایان مهلت ثبت طرح‌ها در سایت چلنج‌پست، گروهی از داوران با توجه به سه معیار کارایی، خلاقیت و بهبود تجربه کار با مرورگر، طرح‌ها ارزیابی کردند. در پایان این برنامه که به شدت رقابتی بود، 6 طرح به عنوان برنده نهایی برگزیده شدند که اگر با نسخه‌های جدید مرورگر کروم کار کرده باشید، احتمالاً برخی از آن‌ها را می‌شناسید:

  • Webotate: این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد بر روی صفحات اینترنتی حاشیه‌نویسی کنند. این حاشیه‌نویسی می‌تواند به هرشکلی که تمایل دارند، حتی با رسم خطوط و اشکال انجام شود. این ایده از حاشیه‌نویسی‌های رایج در کتاب‌ها الهام گرفته شده است.
  • EzNav: این قابلیت امکان جستجوی بسیار ساده را در میان صفحات وب موجود در سابقه مرورگر و زبانه‌های باز آن فراهم می‌نماید.
  • CalEvent: قابلیتی که امکان افزودن رویدادها/وقایع را به تقویم گوگل ایجاد کرد.

سخن آخر

استقبال چشمگیر فناوران و نوآوران از مسابقات و چالش‌های فناوری و نوآوری در کنار طرح‌ها و ایده‌های بی‌نظیری که از سوی شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود، حکایت از آن دارد که تعداد بی‌شماری از کارشناسان متخصصان با تخصص‌های گوناگون و ذهن‌های خلاق در آن سوی مرزهای شرکت‌ها و سازمان‌ها وجود دارند که در انتظار فرصتی برای حضور و مشارکت هستند.

در فضای کسب‌وکار رقابتی امروز که حتی غولی مانند گوگل برای نوآوری در محصولات و خدمات خود به سراغ نوآوری باز و جمع‌سپاری می‌رود، کمتر شرکت یا سازمانی می‌تواند حتی در ایران خود را از نوآوری باز بی‌نیاز بداند. آی‌چلنج به عنوان پلت‌فرمی برای نوآوری باز و جمع‌سپاری نوآوری تلاش می‌کند به بنگاه‌های علاقمند در این زمینه کمک کند.