مدیر R&D شرکت پپسی: فناوران زیادی در خارج از شرکت شما منتظرند …

مدیر R&D شرکت پپسی: فناوران زیادی در خارج از شرکت شما منتظرند …

ما در این بخش از سایت آی‌چلنج تلاش می‌کنیم به منظور آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان و مخاطبان محترم سایت، تجارب شرکت‌های برتر دنیا در زمینه برگزاری چالش‌های فناوری و نوآوری و نتایج آن‌ها را منتشر کنیم. این یادداشت به تجربه برگزاری چالش توسط سایت ناین‌سیگما به سفارش شرکت پپسی در زمینه «نانوذرات نمک‌های هالوژن» اختصاص دارد.

مساله اصلی

امروزه مصرف‌کنندگان بیش از پیش به سلامت و مفیدبودن مواد غذایی توجه می‌کنند و از طرفی نمی‌خواهند مفیدبودن محصولات غذایی به‌قیمت از دست‌رفتن مزه‌ی غذاها تمام شود. آن‌ها به دنبال خرید محصولاتی هستند که هم خوشمزه باشند، هم حاوی ترکیبات سالم و مفید. برای پاسخ به این نیاز مشتریان، شرکت پپسی می‌خواست از نمک موجود در چیپس‌هایش که با نام تجاری  Frito-Layعرضه می‌شدند، بکاهد؛ به‌طوری که از مزه‌ی نمکین آن‌ها کم نشود! پپسی به‌دنبال فرمولاسیونی جدید برای ساخت ذراتی در مقیاس نانو و میکرو بود که به‌صورت معلق برای انتقال، به‌کاربردن و خشک‌کردن نمک‌های هالوژن استفاده شوند.

شرکت پپسی

طرح‌های دریافتی

افراد و شرکت‌های مختلفی از جمله دو شرکت آمریکایی و یک دانشگاه از اروپا در این چالش شرکت کردند. در طی فرایند انتشار فراخوان توسط ناین‌سیگما و ثبت طرح‌های پیشنهادی، پپسی توانست رویکرد جدیدی برای تولید مداوم نانوذرات هالیدی شناسایی نماید.

نتیجه برگزاری چالش

پپسی و برنده چالش که دارنده دانش فنی بود، قراداد چندساله‌ای برای تحقیق‌وتوسعه امضا کردند. آن‌ها با کاهش مساحت سطحی نمک توانستند یک کریستال نمکی ایجاد کنند که باوجود کم‌شدن سدیوم، شوری‌اش را حفظ می‌کند. این فرمولاسیون نمکی جدید در اسنک‌های پپسی اعمال شد، توسعه یافت و اکنون روانه بازار شده است.

کارلوس باروس، مدیر سابق تحقیق‌وتوسعه‌ی شرکت پپسی، در این باره  می‌گوید: «ارتباطات و همکاری‌های فراوانی با پژوهشگران و فناوران در آن سوی دیوارهای شرکت یا سازمان شما منتظرند که شکل بگیرند. ارتباطی که برای شرکت پپسی شکل گرفت و به تدریج به نتیجه رسید، هرگز قابل پیش‌بینی‌ نبود».

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.