چالش بسته‌بندی پایدار: جایزه 250 هزار دلاری برای مبارزه با سوء تغذیه جهانی

چالش بسته‌بندی پایدار: جایزه 250 هزار دلاری برای مبارزه با سوء تغذیه جهانی

ما در این بخش از سایت آی‌چلنج تلاش می‌کنیم به منظور آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان و مخاطبان محترم سایت، تجارب شرکت‌های برتر دنیا در زمینه برگزاری چالش‌های فناوری و نوآوری و نتایج آن‌ها را منتشر کنیم. این یادداشت به تجربه برگزاری چالش توسط سایت ناین‌سیگما به سفارش گروه «دانشمندان بدون مرز» اختصاص دارد. نکته کلیدی در این چالش، استفاه از فناوری و نوآوری برای کمک به مشکلات جهانی، و نه شرکتی، سازمانی و بنگاهی است. از همین رو، در پایان این چالش و پس از اعلام برندگان و اهدای جوایز، همه طرح‌های دریافتی از طریق اینترنت در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. همچنین، سوابق متنوع و چندرشته‌ای برنده اصلی این چالش جالب توجه است.

***

۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به «گرسنگی پنهان» مبتلا هستند (کمبود ریزمغذی‌های اساسی مانند ویتامین آ، ویتامین‌های ب، روی و آهن). این افراد ممکن است به مقدار کافی کالری دریافت کنند؛ اما دچار سوء تغذیه باشند. توزیع پودرهای ریزمغذی (MNP) برای مقابله با سوء تغذیه جهانی در کودکان زیر پنج سال، در مناطق کم‌برخوردار و اردوگاه‌های پناهندگان نقشی حیاتی دارند. دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه مانند یونیسف و برنامه جهانی غذا، سالانه، بیش از ۲۰۰ملیون بسته پودرهای ریزمغذی را توزیع می‌کنند. این پودرها در فویل‌هایی بسته‌بندی می‌شوند که البته مشکلاتی دارند: بازیافت‌شدنی نیستند؛ تک‌منظوره‌اند و استفاده دیگری ندارند؛ سوختنی نیستند؛ و به کمپوست نیز تبدیل نمی‌شوند. بنابراین حجم عظیمی از ضایعات جانبی شکل می‌گیرد. این چالش شناسایی ایده‌هایی نوآورانه، کارآمدتر و پایدارتر را برای توزیع این مکمل‌های حیاتی دنبال می‌کرد.

چالش بسته‌بندی پایدار

این چالش با همکاری چهار نهاد برگزار شد: ۱. ناین‌سیگما که پژوهشگران و فناوران را به شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی فناوری سراسر جهان مرتبط می‌کند؛ ۲. «دانشمندان بدون مرز» که زیر نظر آکادمی علوم نیویورک در زمینه توسعه نوآوری‌های فناورانه فعالیت می‌کند؛ ۳. پژوهشکده علوم تغذیه سکلر که زیرمجموعه آکادمی علوم نیویورک است؛ ۴. اندیشکده بینش و زندگی که بخشی از شرکت DSM است و بهترین راه‌کارها را برای مقابله با سوء تغذیه به‌اشتراک می‌گذارد.

برندگان از میان ۳۶ طرح ارسالی برگزیده شدند. این طرح‌ها طی ۹۰ روز از ۱۵ کشور فرستاده شدند. یک‌سوم طرح‌ها به افرادی از کشورهای درحال‌توسعه تعلق داشتند. در نهایت، جایزه ۲۵هزار دلاری بین این سه نفر تقسیم شد:

  • رتبه اول (دریافت ۱۲هزار و ۵۰۰ دلار): جوزه تارکینو از نیویورک برای طرحِ «بسته‌بندی پودرهای مغذی مکملِ اساسی با کیسه‌های جدید و اقتصادی دولایه»؛
  • رتبه دوم (دریافت ۹هزار دلار): ایا میر از کالیفرنیا برای طرحِ «تغییر کاربری بسته‌بندی‌های موجود ادویه»؛
  • رتبه سوم (دریافت ۳هزار و ۵۰۰ دلار): مهرداد کشمیری از کانادا برای طرحِ «استفاده از محلول کیتوزان برای بسته‌بندی کارا و پایدار پودرهای مغذی اساسی و مکمل».

نفر اول چالش، جوزه تارکینو، در این باره گفت: «این چالش از دو منظر انسانی و فنی توجهم را جلب کرد: کمک به مردم محروم و بهبود یک فناوری‌ که در بهبود محیط زیست موثر است. تجربه‌های قبلی من در حوزه مهندسی شیمی، زیست‌فناوری، بسته‌بندی مواد غذایی و مواد خام جدید و سبز باعث شدند طرح پیشنهادی‌ام عالی شود.»

کمیته‌ای مستقل از متخصصان که از سوی «دانشمندان بدون مرز» انتخاب شده‌ بودند، داوری طرح‌ها را برعهده گرفتند و برندگان را معرفی کردند. کمیته داوران شامل اعضایی از شرکت‌های فعال در صنعت بسته‌بندی، نهادهای بین‌المللی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بود. در پایان همه طرح‌های دریافتی این چالش به‌منظور آگاهی نوآوران و تشویق آن‌ها به فعالیت در این زمینه در وب‌سایت دانشمندان بدون مرز قرار داده شد.

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.