چرا برخی بنگاه‌ها با نوآوری باز غریبه‌اند؟

چرا برخی بنگاه‌ها با نوآوری باز غریبه‌اند؟

اگر با نوآوری باز آشنا باشید، احتمالا دریافته‌اید که به رغم مزایای نوآوری باز، این رویکرد هنوز در بسیاری از بنگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود. بسیاری از مدیران بنگاه‌های صنعتی و صاحبان کسب‌و‌کارها هنوز چیزی از این مفهوم نشنیده‏اند‏ یا بنا به دلایل مختلف، تمایلی به بهره‌گیری از آن ندارند. سوال اینجاست که چرا برخی بنگاه‌ها‏ به طور چشمگیری از رویکرد نوآوری باز استقبال کرده و از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند‏، اما بسیاری دیگر از بنگاه‌ها هنوز با نوآوری باز غریبه‌اند؟

نوآوری باز
ضرورت روی آوردن به نوآوری باز

به نظر می‌رسد یکی از دلایل جدی عدم تمایل بنگاه‌های صنعتی به نوآوری باز را باید در فرهنگ نوآوری آن‌ها جستجو کرد. در فرهنگ رایج، اغلب شرکت‏ها‏ی صنعتی اعم از دولتی یا خصوصی برای حفظ یا رشد سهم بازار خود صرفاً به نوآوری درون‌زا (اعم از تحقیق و توسعه یا مهندسی معکوس و روش‌هایی مانند آن) متوسل می‌شوند. برخلاف آن‌ها اما، برخی مدیران دریافته‌‏اند‏ که برای رشد یا حفظ سهم بازار و ارایه محصولات و خدمات جدید و نوآورانه لازم نیست صرفا متکی به تحقیق و توسعه درون‌زا یا مهندسی معکوس باشند و ضرورتی ندارد همه بار نوآوری در محصولات و خدمات را بر دوش مدیران و کارکنان شرکت بیندازند. آن‌ها با توجه به توسعه پرشتاب فناوری اطلاعات و دسترسی گسترده به پژوهشگران و فناوران در گوشه و کنار کشور و بلکه جهان، ‏ضرورتی برای محدودکردن نوآوری به مرزهای شرکت خود نمی‏بینند و معتقدند دست کم در حیطه نوآوری، پیروی از رویکردهای سنتی (تحقیق و توسعه داخلی و نوآوری درون‌سازمانی) نتیجه‌ای جز واگذارکردن بازار به رقبای نوآور نخواهد داشت. آن‌ها دریافته‌اند که اگر به جای تلاش برای توسعه محصولات و خدمات جدید برپایه تحقیق و توسعه یا مهندسی معکوس، انرژی خود را بر نوآوری باز و مدیریت شبکه‌ای از افراد یا شرکت‌های خلاق و نوآور‏ متمرکز کنند، می‌توانند با ارایه محصولات و خدمات نوآورانه رضایت مشتریان را کسب کرده و از این طریق، موقعیت خود در بازار را حفظ کنند یا بهبود بخشند.
اما نکته اینجاست که فاصله زیادی بین حرف تا عمل وجود دارد و نوآوری باز در بنگاه‌ها تا زمانی که در حد «شعار» باقی بماند، اثربخش نخواهد بود. تغییر بینش و نگرش مدیران ارشد و به‌ویژه مدیران تحقیق و توسعه بنگاه‏ها‏ که سال‌هاست نوآوری را در تحقیق و توسعه و مهندسی معکوس خلاصه کرده‌اند‏، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. بنابراین شاید بیش از هر چیز نیازمند یک تغییر فرهنگ ریشه‏ای ‏در سبک‌ها و رویکردهای مدیریت نوآوری در بنگاه‌ها باشیم …

برای مطالعه بیشتر در خصوص نوآوری باز کلیک نمایید.