چالش ساخت اقامتگاه فضایی با پرینتر سه‌بعدی

چالش ساخت اقامتگاه فضایی با پرینتر سه‌بعدی

سال‌هاست که سازمان‌های فضایی در گوشه و کنار جهان به فکر اعزام انسان به سایر سیارات و به‌ویژه مریخ هستند. سکونت انسان در سایر سیارات اما مستلزم طراحی و ساخت اقامتگاه‌های ویژه‌ای است که می‌بایست با شرایط سفرهای فضایی و نیز وضعیت خاص سایر سیارات متناسب باشند و مهم‌تر از همه، سریع و به‌ دور از پیچیدگی‌های متعارف ساخته یا برپا شوند.

چالش ساخت اقامتگاه ، چالش ناسا ، پرینتر سه بعدی

ناسا (آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا) برای توسعه این نوع سکونت‌گاه‌ها در خارج از زمین اقدام به طراحی و برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان چالش ساخت اقامتگاه فضایی با پرینتر سه‌بعدی کرده است که هدف آن، استفاده از پرینتر سه‌بعدی برای ساخت سکونتگاهها به کمک مواد اولیه موجود در سایر سیارات یا مواد حاصل از بازیافت است. بدیهی است که اگر ناسا به فناوری ساخت اقامتگاه‌های فضایی دست پیدا کند، می‌تواند از این فناوری برای ساخت منازل مسکونی در کره خاکی خودمان نیز استفاده نماید.
شرکت در مرحله اول این چالش برای همه افراد و گروه‌ها آزاد بود و برای حضور در مراحل آتی آن شرکت‏کنندگان می بایست تا در ارزیابی مرحله قبلی حد نصاب لازم را کسب نمایند. تعداد اعضای گروه‌ها نیز محدودیتی ندارد. جوایز این چالش در مجموع به 1.100.000 دلار بالغ می‌شود. نکته قابل توجه اینکه شرکت کاترپیلار و دانشگاه بردلی نیز در زمره حامیان این چالش قرار دارند. در ادامه به منظور آشنایی هرچه بیشتر با چالش‌های فناوری و نوآوری، فراخوان این چالش بزرگ را بررسی می‌کنیم:

چالش ساخت اقامتگاه ، چالش ناسا، پرینتر سه بعدی

اکنون با پایان یافتن فاز نخست، چالش ساخت اقامتگاه فضایی وارد فاز دوم شده است که خود شامل 3 مرحله می باشد.

مراحل برگزاری فاز دوم چالش:

در مرحله اول گروه‌ها می‌بایست یک چاپگر سه‌بعدی بسازند و به وسیله آن، یک استوانه و یک مخروط با شرایط مشخص تولید کنند. هر فرد یا گروهی که بتواند این دو جسم را با رعایت شرایط اعلام‌شده بسازد، عازم مرحله دوم خواهد شد. معیارهای ارزیابی این مرحله به تفکیک امتیازات هر معیار در فراخوان چالش آمده است. برای مثال در این مرحله اجسام باید در برابر بار 450 کیلوگرمی مقاومت کنند. به 10 گروه برتر مجموعاً 100 هزار دلار جایزه اهدا خواهد شد.
در مرحله دوم شرکت‌کنندگان می‌بایست به کمک چاپگر سه‌بعدی خود یک تیر مطابق استاندارد ASTM C78 بسازند. مواد اولیه و حداکثر مقاومت تیر در برابر شکست از جمله معیارهای ارزیابی این مرحله به شمار می‌رود. حداقل مقاومت تیر در برابر شکست می‌بایست 750 کیلوگرم باشد. به 10 گروه برتر این مرحله نیز در مجموع 500 هزار دلار اهدا خواهد شد و حداکثر 30 گروه به مرحله بعد راه خواهند یافت.
در مرحله سوم گروه‌ها می‌بایست به کمک چاپگر سه‌بعدی خود یک سازه گنبدی بسازند. به علاوه هر گروه باید نمونه‌های دیگری بسازد که آزمون‌های استاندارد ASTM C39 و ASTM C78 را با موفقیت پشت سر بگذارد. سه گروه برتر مرحله سوم به ترتیب 250، 150 و 100 هزار دلار جایزه دریافت خواهند کرد.

حامیان چالش ساخت اقامتگاه فضایی با پرینتر سه بعدی:
چالش ساخت اقامتگاه ، ناسا، پرینتر سه بعدی

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.