نمونه‌‌ای از یک چالش نوآوری: 165 هزار دلار جایزه برای جمع‌آوری داده‌های سلامت با روش‌های جدید

نمونه‌‌ای از یک چالش نوآوری: 165 هزار دلار جایزه برای جمع‌آوری داده‌های سلامت با روش‌های جدید

ما در این بخش از سایت با انتشار فراخوان برخی از چالش‌‌های نوآوری که هر روز در گوشه و کنار دنیا توسط شرکت‌‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی برگزار می‌شوند، تلاش می‌کنیم مخاطبان خود را با این مفهوم و ابعاد مختلف آن بیشتر آشنا کنیم.

آن‌چه پیش رو دارید، فراخوان یک چالش نوآوری در حوزه بهداشت و سلامت  است که اخیراً در وب‌سایت هراکس منتشر شده است. گرچه مهلت ثبت طرح‌ها در این چالش به اتمام رسیده است، اما علاقمندان می‌توانند سایر چالش‌های موجود در سایت هراکس را بررسی و در صورت تمایل، در آن‌ها شرکت کنند.

مساله محوری چالش

سوال اصلی ما این است که «چگونه می‌توان مراقبت‌های عمومی سلامت را با استفاده از داده‌هایی که از منابع جدید به‌دست می‌آیند انجام داد؟» به بیان دیگر ما در این چالش به دنبال افراد نوآور و مبتکری هستیم که انواع خلاقانه‌ای از داده‌ها و منابع داده‌ها را معرفی کنند و بیازمایند که بتوان از آن‌ها برای اندازه‌گیری شاخص‌های زیر استفاده کرد:

  • فعالیت‌های فیزیکی (مانند تعداد گام‌های پیموده‌شده در هر روز)؛
  • رفتارهای نشسته (مانند میانگین ساعات نشستن در هر روز)؛
  • خواب (تعداد دفعات بیدارشدن در طول هر شب).

سازمان‌های عمومی حوزه سلامت معمولاً از اطلاعاتی استفاده می‌کنند که بر خوداظهاری، مصاحبه‌های تلفنی، پرسشنامه‌های آنلاین یا اندازه‌گیری مستقیم استوارند. اما اثربخشی اطلاعات به‌دست‌آمده از این روش‌ها نوعاً به دلایل زیر تحت تاثیر قرار می‌گیرد:

  • پایین‌بودن میزان مشارکت؛
  • سوگیری‌های نمونه آماری؛
  • فاصله بین جمع‌آوری داده‌ها و گزارش آن؛
  • هزینه‌های فزاینده جمع‌آوری داده‌.

فناوری‌ها و منابع داده جدید از جمله ابزارهای پوشیدنی، داده‌های مکانی، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) و همچنین شبکه‌های اجتماعی و سایر منابع آنلاین، فرصتی را فراهم کرده‌اند که نهادها و سازمان‌های متولی سلامت عمومی به طیف وسیعی از داده‌ها دسترسی داشته باشند. یکپارچه‌سازی داده‌های به‌دست‌آمده از منابع جدید می‌تواند:

  • داده‌های موجود را تکمیل کند و بر محدودیت‌های روش‌های قدیمی جمع‌آوری داده غلبه کند؛
  • جزئیات، تنوع و محدوده داده‌ها را افزایش دهد؛
  • زمان بین جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌دهی را به‌شدت کاهش دهد؛
  • توانایی کاوش و یافتن مسائل جدید را در حوزه بهداشت عمومی افزایش دهد.

 

dare13_frth

 

شرکت‌کنندگان مجاز

دانشجویان رشته‌های مختلف، پژوهشگران، نهادها و موسسات عمومی حوزه سلامت، و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌‌های خصوصی علاقمند می‌توانند در این چالش شرکت کنند.

 

فرایند برگزاری چالش و جوایز آن

این چالش در دو مرحله برگزار می‌شود: ۱. شناسایی؛ و ۲. آزمایش. در مرحله شناسایی، شرکت‌کنندگان باید منابع و روش‌هایی را برای اندازه‌گیری هر تعداد شاخص که می‌توانند، شناسایی و پیشنهاد کنند. شرکت‌کنندگان تا ۴ آگوست ۲۰۱۷ فرصت دارند پیشنهادهای خود را ارسال کنند.

۹ جایزه ۱۰ هزار دلاری برای برگزیدگان این مرحله درنظر گرفته شده است تا در مرحله بعد، طرح‌شان را توسعه دهند. در مرحله دوم که به آزمایش داده‌ها اختصاص دارد، پذیرفته‌شدگان مرحله اول فراخوانده می‌شوند تا طرح‌های خود را پیاده‌سازی کنند. نتیجه‌های طرح‌ها با پژوهش‌های موجود، تحلیل‌ها و خروجی‌های وزارت بهداشت کانادا مقایسه می‌شوند. سه جایزه ۲۵ هزار دلاری نیز برای پذیرفته‌شدگان این مرحله در نظر گرفته شده است. همچنین طرح‌های پذیرفته‌شدگان مرحله دوم در سامانه‌های مراقبت بهداشت عمومی کانادا جای خواهد گرفت.

 

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.