رقابت 26 طرح نوآورانه در چالش طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت ثبت سیگنال مغزی

رقابت 26 طرح نوآورانه در چالش طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت ثبت سیگنال مغزی

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در چالش، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی آغاز شد.

شانزدهمین چالش نوآوری و فناوری با عنوان «طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت استفاده در ثبت سیگنال مغزی» از سوی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا و به درخواست شرکت «طراحی نگاراندیشگان» در بستر پلتفرم نوآوری باز آی‌چلنج(iChallenge.ir) برگزار شد. فرآیند ثبت‌نام این چالش که از تاریخ 23 مهر‌ماه آغاز شده بود، پس از یک دور تمدید به مدت یک ماه، در تاریخ 7 دی­ماه پایان یافت.

در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت‌های  ناشی از بکارگیری «الکترودهای تر»، پژوهشگران نسل جدیدی از الکترودها را با عنوان «الکترود خشک » توسعه داده‌اند که نیازی به استفاده از ژل و آماده‌سازی پوست ندارند و انواع متعددی از این نوع الکترودها به طور تجاری برای کاربردهای مختلف عرضه شده است. اما دستیابی به عملکرد بهینه در کاربردهای حساسی نظیر الکتروانسفالوگرافی نیازمند بهبود کارایی این الکترودها در دریافت و ثبت سیگنال‌های الکتریکی است. هم‌اکنون پژوهشگران با رویکردهایی  متفاوتی مانند «تغییر در ترکیب و جنس الکترود» یا «بهینه‌سازی شکل و سطح مقطع الکترود» به دنبال رفع این مشکل هستند. در این راستا و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این مساله در قالب یک تقاضا از طرف شرکت طراحی نگاراندیشگان طرح و با حمایت و پشتیبانی مرکز راهبردی فناوری­های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب یک رقابت فناورانه با عنوان «چالش طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت استفاده در ثبت سیگنال مغزی» به فراخوان گذاشته شد. هدف این چالش نوآوری بهبود شرایط ثبت سیگنال‌های مغزی و تسهیل بکارگیری الکترودهای دریافت کننده این سیگنال‌ها در کاربردهای مختلف بویژه در حوزه پزشکی است.

طی مدت زمان ثبت‌نام در این چالش، 26 طرح مفهومی از  سوی محققان و فناوران دریافت شد که نزدیک به 25 درصد از این تعداد دارای نمونه اولیه‌ای‌ از طرح خود بودند. لازم به ذکر است بیش از 70 درصد طرح‌های دریافتی در قالب گروهی در این رقابت ثبت‌نام شده است که در میان آن‌ها 2 شرکت دانش‎‌بنیان  نیز حضور دارد. در شکل زیر اینفوگرافی از طرح‌ها و شرکت‌کنندگان این چالش ارائه شده است.

اینفوگراف طرح‌ها و شرکت‌کنندگان شانزدهمین چالش نوآوری

همان‌طور که در طرح فوق نیز آورده شده است، از نظر رشته تحصیلی، بیش‌ترین سهم شرکت‌کنندگان به رشته‌های شیمی و فیزیک تخصیص یافته که نیمی از کل شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند. همچنین علاوه بر ثبت‌نام 14 تیم دانشجویی، نزدیک به 30 درصد طرح‌ها نیز متعلق به اعضای محترم هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است. لازم به ذکر است نیمی از شرکت‌کنندگان در چالش نوآوری طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت استفاده در ثبت سیگنال مغزی را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا تشکیل می‌دهند.

هم‌اکنون با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی آغاز گردیده است. شرکت‌کنندگان در این چالش می‌توانند با ورود به سایت سامانه چالش‌های نوآوری و فناوری ایران (ichallenge.ir) از آخرین وضعیت طرح خود در صفحه کاربری اختصاصی خود مطلع شوند. لازم به ذکر است که نتایج مربوط به هر طرح صرفا از این طریق قابل مشاهده خواهد بود.

مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته، به منتخبان مرحله اول چالش تا سقف 30 میلیون ریال تسهیلات حمایتی در جهت تکمیل مستندات فنی و اقصادی طرح پیشنهادی تعلق خواهد گرفت. برگزیدگان طی مرحله دوم می‌بایست تا یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح مفهومی پیشنهادی خود ارائه دهند. در پایان این مرحله طرح‌های برتر نهایی، علاوه بر دریافت جوایز نقدی به ارزش مجموعا 300 میلیون ریال و تسهیلات تجاری‌سازی، فرصت همکاری با شرکت طراحی نگاراندیشگان برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی تا مرحله تولید انبوه را نیز خواهند داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به نشانی ichallenge.ir مراجعه نمایند.

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.