مهلت ثبتنام در مسابقه تحلیل دادههای نسل جدید توالییابی(NGS) تا 7 تیر ماه تمدید [...]
طراحى و راهاندازى کسبوکار خدماتى در حوزه توزیع محصولات کشاورزى و میوه
نام سرمایه گذار:
تاریخ انتشار :
مکان:
مقدار:
معماری:
درباره پروژه

چالش طراحى و راهاندازى کسبوکار خدماتى در حوزه توزیع محصولات کشاورزى و میوه
توزیع محصولات کشاورزى و تحویل به موقع آنها به بازارهاى هدف در داخل و خارج کشور با رویکرد سنتى و از طریق واسطههاى غیرضرورى، بخش قابل توجهى از قیمت تمام شده این محصولات را به خود اختصاص میدهد و علاوه بر ایجاد محدودیت براى تولیدکنندگان، هزینههاى گزافى را به مصرفکنندگان نهایی نیز تحمیل میکند. توسعه بسترهاى اطلاعاتى و بهویژه موبایل و اینترنت در سراسر کشور و همچنین تجربه راهاندازى کسبوکارهاى خدماتى نوآورانه در سایر حوزهها و کشورها، حاکى از آن است که در صورت طراحى مدلهاى کسبوکار مناسب و با تکیه بر افراد و گروههاى خلاق، توانمند و پرانگیزه با تکیه بر بستر فناورى اطلاعات میتوان با تسهیل و تسریع فرایند توزیع محصولات کشاورزى و از طریق حذف واسطههاى غیرضرورى، بخشى از هزینههاى آن را کاهش داد.
بر همین اساس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان به دنبال حمایت از طراحى و راهاندازى «کسبوکارهای خدماتی در حوزه توزیع محصولات کشاورزى و میوه» توسط افراد یا گروههاى علاقهمند است. کارآفرینان و مبتکران، شرکتهاى دانشبنیان، دانشجویان و اعضاى هیات علمى، و دیگر افراد علاقهمند از داخل و خارج کشور میتوانند در قالب انفرادى یا گروهى در این چالش شرکت کنند. اگر ایده مناسبى در سر دارید، همین حالا دست به کار شوید … طراحى و راهاندازى کسبوکار خدماتى طراحى و راهاندازى کسبوکار خدماتى
شرح مساله و ملاحظات
ملاحظات اين چالش به شرح زير است:
- 1.دارابودن سوابق راهاندازي کسبوکار (اعم از موفق يا ناموفق) براي شرکتکنندگان امتياز محسوب ميشود. بنابراين چنانچه تجربه راهاندازي يک کسبوکار نواورانه مبتني بر فناوري اطلاعات (استارتآپ) را در کارنامه خود يا گروهتان داريد، حتماً در فرم ثبت نام به آن اشاره کنيد.
- 2.به دليل نياز اين نوع کسبوکارها به دانشها و مهارتهاي مختلف، تيمها و گروههاي کاري نسبت به افراد اولويت دارند. لذا در صورتي که همکار/شريک داريد، حتماً در قالب گروهي/تيمي در چالش شرکت کنيد، و يا بکوشيد با يک يا دو نفر ديگر تيم مناسبي تشکيل دهيد که واجد مهارتهاي مورد نياز باشد.
- 3.کسبوکار مورد نظر بايد در بستر فناوري اطلاعات راهاندازي شود؛ به اين معنا که از فضاي موبايل يا اينترنت (اعم از سايت اينترنتي، اپليکيشن موبايل يا امثال آن) براي توزيع محصولات کشاورزي و ميوه استفاده نمايد.
- 4.هيچ محدوديتي در انتخاب و ارايه مدل کسبوکار وجود ندارد، اما ارايه مدل کسبوکار نوآورانه و خلاقانه امتياز محسوب ميشود.
معيارهاي ارزيابي اين چالش به شرح زير است:
- 1.مدل کسبوکار مناسب (شامل خلق ارزش، جريانهاي درآمدي، مشتريان، کانالهاي ارتباط با مشتري و …)
- 2.توجيه فني (شامل زيرساختهاي سختافزاري و نرمافزاري مورد نياز، امکانات مورد نياز براي کاربران، و امثال آن)
- 3.توجيه اقتصادي (شامل هزينه تمامشده، سرمايهگذاري اوليه مورد نياز و امثال آن)
- 4.خلاقيت و نوآوري (به معناي رويکردهاي خلاقانه و کمترتجربهشده در مدل کسبوکار)
- 5.معيارهاي سلامتي و محيط زيست (به معناي توجه به مساله عمر مفيد محصولات کشاورزي، کاهش دورريز و امثال آن)

مساله محوري اين چالش، «طراحي و راهاندازي يک کسبوکار خدماتي در حوزه توزيع محصولات کشاورزي با تاکيد بر ميوه» است.
- 1.اين چالش صرفاً محصولات باغي و زراعي را در بر ميگيرد و شامل دام، طيور و آبزيان نميشود.
- 2.اين چالش «توليد» محصولات کشاورزي را شامل نميشود و صرفاً تامين، توزيع و فروش را در بر ميگيرد.
- 3.اولويت اين چالش با بازارهاي داخلي است، اما پرداختن به بازارهاي صادراتي علاوه بر بازارهاي داخلي، امتياز به شمار ميرود.
زمانبندی مراحل
اسفنذماه 96
شتابدهی
در این مرحله، منتخبان مرحله قبل از مهر تا بهمنماه به مدت 6 ماه برای راهاندازی کسبوکار خود تلاش خواهند کرد و در این مدت از خدمات متنورینگ مربیان کارآزموده حوزه کسبوکار و حمایتهای مالی معاونت علمی و فناوری متناسب با طرح و مدل کسبوکار خود بهرهمند خواهند بود.
مهرماه 96
ارزیابی و رویداد نهائی
در این مرحله شرکتکنندگان مدل و طرح کسبوکار نهایی خود را همراه با پایلوت آن به طور حضوری نزد هیأت داوران ارایه خواهند کرد تا مورد ارزیابی قرار گیرد. به 3 فرد یا تیم برتر این مرحله هر کدام 50 میلیون ریال جایزه نقدی داده خواهد شد و برندگان وارد مرحله شتابدهی خواهند شد.
شهریورماه 96
تکمیل و توسعه پایلوت
در این مرحله صاحبان طرحهای برتر در یک دوره توانمندسازی شرکت خواهند کرد تا ضمن آشنایی بیشتر با اصول و فنون کارآفرینی و راهاندازی کسبوکار، مدل کسبوکار خود را تکمیل و همچنین پایلوتی از طرح خود را (وبسایت، اپلیکیشن و امثال آن) ایجاد نمایند.
1 تیرماه 96
ارائه طرح کسبوکار
در این مرحله شرکتکنندگان میبایست حداکثر تا 1 تیرماه سال جاری، مدل و طرح کسبوکار خود را در چارچوبی که در اختیار آنها قرار گرفته است مدون و ارسال نمایند. صاحبان طرحهای منتخب در پایان این بخش مدل و طرح کسبوکار خود را نزد هیات داوران ارایه خواهند داد.
جوایز
مرحله دوم
تکمیل مدل کسبوکار و توسعه پایلوت
50 میلیون ریال جایزه نقدی
و حمایتهای مالی در دوره شتابدهی
به 3 فرد یا تیم برتر این مرحله هر کدام 50 میلیون ریال جایزه نقدی داده خواهد شد و همچنین برندگان وارد مرحله 6 ماهه شتابدهی شده و در این مدت از خدمات متنورینگ مربیان کارآزموده حوزه کسبوکار و حمایتهای مالی معاونت علمی و فناوری بهرهمند خواهند بود.
مرحله اول
مدل و طرح کسبکار
حضور در دورههای توانمندسازی و
کارگاههای آموزشی کارآفرینی و کسبوکار
در این مرحله صاحبان طرحهای برتر علاوه بر حضور در مراحل آتی چالش، در یک دوره توانمندسازی مشتمل بر کارگاههای آموزشی یک روزه شرکت خواهند کرد تا ضمن آشنایی بیشتر با اصول و فنون کارآفرینی و راهاندازی کسبوکار، مدل و طرح کسبوکار خود را تکمیل نمایند.
اخبار مرتبط
با حضور مدیرعامل شرکت کویرتایر و مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، مراسم تقدیر [...]
چهاردهمین چالش نوآوری نانو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با حمایت شرکت [...]
مرکز راهبردی فناوریهای همگرا با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری برگزار میکند. [...]