کلید واژه را وارد کنید

کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو

کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو

درClosed Challenges
portfolio
نام سرمایه گذار:
تاریخ انتشار :
1 January, 1970
مکان:
مقدار:
معماری:
درباره پروژه

این چالش بسته شده است!

چالش نوآوری کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو

حدود 10 درصد آلایندگی هوا ناشی از خودروها به تایر مربوط می‌شود و کاهش آلایندگی هوا ناشی از تایر خودروها مستلزم کاهش «مقاومت غلتشی» آن‌هاست. یکی از راهکارهای کاهش مقاومت غلتشی تایر، به حداقل رساندن وزن تایر با حفظ خصوصیات عملکردی مورد انتظار آن است. اما یکی از اجزای اصلی تایر که 10% وزن آن را به خود اختصاص می‌دهد، لایه داخلی است که مانع خروج هوای داخل تایر به بیرون می‌شود. بنابراین برای کاهش مقاومت غلتشی تایر می‌توان وزن لایه داخلی را از طریق کاهش ضخامت آن کاهش داد، به طوری که نفوذناپذیری آن افت نکند. کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو 

بنابراین ما در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بنا به درخواست شرکت «کویرتایر» به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر تایر در کشور به دنبال راهکاری برای «کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو مبتنی بر فناوری نانو» هستیم. کلیه علاقمندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش نوآوری شرکت کنند و از جایزه نقدی 20 میلیون ریالی مرحله اول چالش و جوایز 50، 100 و 200 میلیون ریالی مرحله دوم چالش بهره‌مند شوند که به طور مشترک توسط ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت کویرتایر پرداخت می‌شود. برندگان مرحله دوم چالش همچنین فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله تولید انبوه با شرکت کویرتایر را خواهند داشت. اگر ایده‌ای در ذهن دارید، همین حالا دست به کار شوید …

کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو  کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو  کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو  کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو  کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو   کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو   کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو  
دانلود راهنمای چالش
چالش نوآوری کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو

شرح مساله و ملاحظات

ملاحظات فنی اصلی در این چالش به شرح زیر است:

  • راندمان تولید نباید به طور معناداری کاهش یابد، برای مثال مراحل یا زمان اختلاط ترجیحاً افزایش نیابد.
  • خصوصیات عملکردی تایر در آزمون داخلی تست درام حداقل استانداردهای مورد انتظار و تعریف شده را دارا باشد.
  • خصوصیات عملکردی تایر در جاده و طول عمر آن نسبت به تایرهای موجود افت نکند.
  • خصوصیات فیزیکی، مکانیکی، حرارتی و پخت آمیزه پیشنهادی حداقل استانداردهای مورد انتظار و تعریف‌شده برای آمیزه مصرفی لایه داخلی را دارا باشد.

ملاحظات فنی طرح‌های مبتنی بر رویکرد «شیت آلیاژ پلیمری نازک» نیز به شرح زیر است:

  • لایه آلیاژ پلیمری چسبندگی کافی به لایه لاستیکی برش‌خورده داشته باشد.
  • مواد به‌کاررفته در تولید لایه آلیاژ پلیمری با شرایط مصرف در تایر سازگاری داشته باشد.
  • لایه آلیاژ پلیمری با لایه لاستیکی هم‌پخت باشد.
  • اجرای طرح منجر به افزایش زمان پخت تایر نگردد (کاهش زمان پخت مزیت محسوب می‌شود) کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو

معیارهای ارزیابی این چالش به شرح زیر است:

1.طرح یا نمونه آزمایشگاهی پیشنهادی با ماشین‌آلات موجود قابل تولید باشد؛

2.توجیه اقتصادی: اجرای طرح نباید مستلزم سرمایه‌گذاری کلان در ماشین‌آلات بوده و منجر به افزایش چشمگیر قیمت تمام‌شده تایر یا افزایش عیوب و ضایعات فرایند تولید گردد.

یادآوری مهم: به منظور هماهنگی هرچه بیشتر نمونه آزمایشگاهی (خروجی‌های مورد انتظار مرحله دوم چالش) با فرایند و ماشین‌آلات تولید شرکت کویرتایر، ملاحظات فنی و معیارهای ارزیابی دقیق‌تر و جامع‌تر پس از دریافت طرح‌های مفهومی به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.

بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که با دو رویکرد اساسی می‌توان نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو را کاهش داد که به ترتیب اولویت عبارتند از:

الف) تغییر در ماهیت و ساختار لایه داخلی تایر: در این روش، از لایه آلیاژ پلیمری نازک حاوی نانوذرات (با ضخامت کمتر از 500 میکرون) استفاده می‌‌شود که شرکت‌های تایرسازی مانند کویرتایر می‌توانند آن را به صورت آماده خریداری نمایند. این لایه به طور مستقیم در ماشین برش لایه قابل مصرف بوده و لذا نیازی به تولید آمیزه در بنبوری اختلاط نخواهد بود. در این روش لازم است ضریب نفوذ گاز لایه آلیاژ پلیمری لاستیک ـ ترموپلاستیکی، مساوی یا کمتر از ضریب نفوذ لایه لاستیکی ضخیم فعلی باشد.  کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو 

ب) تغییر در فرمولاسیون آمیزه مصرفی در تولید لایه داخلی تایر: در این روش از مستربچ آماده نانویی با پایه کائوچوی طبیعی در فرایند تولید آمیزه لایه داخلی در بنبوری اختلاط استفاده خواهد شد که باید بتواند منجر به حذف کائوچوی بیوتیلی در فرمولاسیون آمیزه لایه داخلی شود. در این رویکرد گرچه فرمولاسیون آمیزه مصرفی تغییر می‌کند، اما فرایند تولید تغییر نخواهد کرد. به بیان دیگر، مراحل اختلاط کامپاند در بنبوری و الصاق شیت لایه داخلی در کلندر کوشین 3 رول به لایه برش‌خورده مانند شرایط فعلی خواهد بود.  کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو 

استفاده از رویکرد «لایه آلیاژ پلیمری بسیار نازک» در مقایسه با « تغییر در فرمولاسیون آمیزه مصرفی» از دو مزیت کلیدی برخوردار است:
1.استفاده از لایه آلیاژ پلیمری، با حذف فرآیند تولید آمیزه لایه داخلی از برنامه بنبوری منجر به افزایش راندمان تولید می­شود. کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو 
2.استفاده از لایه آلیاژ پلیمری منجر به حذف ماشین کلندر کوشین 3 رول از فرآیند تولید می­شود.

یادآوری مهم: طر‌ح‌های پیشنهادى می‌توانند از روش‌های یادشده یا سایر روش‌های افزایش نفوذناپذیری هوا مبتنی بر فناوری نانو استفاده کنند.

کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو ، سومین چالش نوآوری نانو

مساله محوری این چالش «ارائه راهکاری برپایه فناوری نانو برای افزایش مقاومت تایر خودرو در برابر نفوذ هوا همزمان با کاهش ضخامت و وزن لایه داخلی تایر» است. در حال حاضر معمولاً در فرمولاسیون لایه داخلی تایر از کائوچوی بیوتیلی به همراه کائوچوی طبیعی استفاده می‌شود. گرچه برای افزایش نفوذناپذیری در مقیاس محدود امکان بهینه‌سازی فرمولاسیون از طریق افزایش سهم کائوچو بیوتیلی نسبت به کائوچو طبیعی وجود دارد، اما هدف این چالش بهینه‌سازی فرمولاسیون به کمک فناوری نانو است، به ‌گونه‌ای که ضخامت لایه داخلی و نفوذپذیری هوا همزمان به طور چشمگیری کاهش یابد.

زمان‌بندی مراحل

تیرماه 96

ارزیابی نهایی طرح‌ها

در این تاریخ طرح های تکمیلی نوآوران توسط کمیته فنی چالش مورد ارزیابی قرار گرفته و طرح برتر نهایی انتخاب و معرفی می شود.

خردادماه 96

ارائه نمونه آزمایشگاهی

نوآوران راه یافته به مرحله دوم تا این تاریخ فرصت خواهند داشت تا طرح تکمیلی خود را به همراه مستندات آزمایشگاهی مورد نیاز نظیر امکان سنجی و نمونه اولیه ارائه نمایند.

فروردین‌ماه 96

ارزیابی مرحله اول

در این تاریخ ارزیابی طرح ها به اتمام رسیده و برگزیدگان راه یافته به مرحله دوم چالش اعلام خواهند شد. ارزیابی ها در این مرحله بسته به صلاحدید داوران می تواند به صورت حضوری و یا غیر حضوری انجام شود.

30 اسفند 95

ثبت طرح مفهومی

علاقمندان به شرکت در این چالش تا دهم اسفندماه فرصت دارند تا نسبت به دریافت فرم طرح پیشنهادی و تکمیل آن و سپس ثبتنام و ارسال فرم طرح پیشنهادی خود اقدام نمایند.

جوایز

مرحله دوم

نمونه نهایی

200، 100 و 50 میلیون ریال

در این تاریخ طرح های تکمیلی نوآوران توسط کمیته فنی چالش مورد ارزیابی قرار گرفته و طرح برتر نهایی انتخاب و معرفی می شود.

مرحله اول

نمونه آزمایشگاهی

20 میلیون ریال

به طرح‌های مفهومی راه یافته به مرحله دوم جهت تکمیل مستندات تعلق خواهد گرفت.

حامی این چالش

کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو

اخبار مرتبط

تمدید مهلت ثبت نام در مسابقه «تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی (NGS)»
تمدید مهلت ثبت نام در مسابقه «تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی (NGS)» 24 ژوئن, 2018 مدیرکل سایت

مهلت ثبت‌نام در مسابقه تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی(NGS) تا 7 تیر ماه تمدید [...]

تقدیر از برگزیدگان سومین چالش نوآوری نانو و تفاهم همکاری با شرکت کویرتایر
تقدیر از برگزیدگان سومین چالش نوآوری نانو و تفاهم همکاری با شرکت کویرتایر 29 می, 2018 مدیرکل سایت

با حضور مدیرعامل شرکت کویرتایر و مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، مراسم تقدیر [...]

چالش افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های مایع خوراکی
چالش افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های مایع خوراکی 20 می, 2018 مدیرکل سایت

چهاردهمین چالش نوآوری نانو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با حمایت شرکت [...]

مسابقه تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی (NGS)
مسابقه تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی (NGS) 9 می, 2018 مدیرکل سایت

مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری برگزار می‌کند. [...]